23-01-17

Veteranendag - januari 2017



Bij Veteranendag moet ik denken aan de Nederlandse missies in voormalig-Joegoslavië, Irak en Afghanistan. Nou ja, het beeld dat geschetst wordt door de media… Van vrienden weet ik alleen wanneer ze zijn (of binnenkort worden) uitgezonden en waarheen, maar echte details hoorde ik nooit. Dat is ook wel begrijpelijk, want het is ook echt een wereld van verschil tussen mij als ‘burger’ en een militair op missie. Hopelijk hoor ik van de ‘veteranen in de klas’ meer over die andere wereld.
Die wens is uitgekomen! Peter (Irak en 2x Afghanistan) en Jürgen (Bosnië) hebben zoveel interessante zaken verteld over: i) de oefening vooraf waarbij geleerd wordt om in primitieve omstandigheden voor jezelf te zorgen, niet over onverharde wegen te lopen i.v.m. mijnen en om altijd je wapen bij je te hebben (en de uitdaging om deze gewoonten weer af te leren); ii) het feit dat training erg belangrijk is in het heetst van de strijd, zodat je weet wat je wel/niet moet doen; iii) de algehele staat van alertheid/waakzaamheid en het feit dat ‘heel veel dagen mooie dagen zijn, maar dat weet je niet van te voren, dus er is altijd druk’; iv) het dagelijks leven en hoe omslachtig de voor ons simpele dingen moeten gebeuren, zoals naar huis bellen; v) de standaard uitrusting (helm, 15kg zware ‘bodywarmer’, vest met eerste levensbehoeften) die gedragen moet worden onder alle omstandigheden en met een wapen binnen handbereik; vi) het werken met de lokale bevolking, hun gewoonten en het winnen van wederzijds vertrouwen; vii) de strijd met de media qua snelheid en berichtgeving (sensatielust versus waarheid) en viii) hoe belangrijk geschiedenis is, zodat je kunt leren van het verleden en we met z’n allen een oorlog zouden kunnen voorkomen. Aangezien het ontbreken van respect voor elkaar, de start is van een oorlog, zet Jürgen ons aan de volgende kwaliteiten in te zetten in het kader ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’:

  •  Vriendelijk
  •  Verdraagzaam (t.o.v. andersdenkenden; ‘hard op de inhoud, zacht op de persoon/het proces’)
  •  Vrolijk/Humor
  •  Vergevingsgezind
  • Verzoenend
  • Verbindend (‘diversiteit maakt het leven mooi’)
  • Vastberaden

Heel veel kleine daden samen, kunnen iets groots worden.
Terugdenkend aan de twee colleges, heb ik alleen maar meer respect gekregen voor militairen en is me nog duidelijker geworden dat oefening cruciaal is. Het baart me alleen zorgen of onze militairen wel genoeg kunnen oefenen met het goede materieel. Het nieuws van 1 augustus 2015 dat militairen tijdens trainingen het geluid van het schieten moeten imiteren met ‘pang pang’, is in mijn geheugen gegrift… 

Annemiek Schramade